Pierwszym krokiem do odnowienia samochodu będzie na pewno wypolerowanie lakieru. Tego typu zabieg pomoże nam uzyskać znakomite efekty, szczególnie na wieloletnim lakierze. Korekta lakieru pomoże nam odnowić samochód, tak aby wyglądał niemal jak z salonu. Fakt, nie pozbędziemy się większych uszkodzeń mechanicznych, lub głębszych rys, jednak usunięcie tysięcy małych rysek widocznych pod światłem i efekt lustra na pewno będzie zdumiewający. Zobacz jak to wykonać!
Jak wypolerować auto?
Do wypolerowania samochodu potrzebna będzie nam przede wszystkim maszyna polerska. Najpopularniejsze urządzenia tego typu to polerki rotacyjne. Są one tańsze od maszyn typu Dual Action. Polerka rotacyjna posiada jedynie ruch obrotowy wokół własnej osi. Jest to urządzenie umożliwiające z dużą efektywnością usuwanie rys i może w tym zakresie dać lepsze efekty niż urządzenia DA. Przeznaczona przede wszystkim dla doświadczonych użytkowników. Używana głównie na pierwszy etap polerowania. Osoby początkujące w polerowaniu powinny uważnie dobierać liczbę obrotów jak i twardość padów, aby nie uszkodzić lakieru.
Maszyna polerska typu Dual Action oprócz ruchów rotacyjnych, wykonuje również ruchy orbitalne. W parametrach takich urządzeń wyróżniamy również tzw. skok – czyli wartość podaną w milimetrach, o którą głowica polerki wychodzi na boki. Taki tryb pracy polerki gwarantuje nam większe pole robocze i pad nie będzie pracował bez przerwy w jednym miejscu, a co za tym idzie, trudniej będzie nam doprowadzić do przegrzania lakieru.
Menzerna 3in1 jak używać?
Gdy już wybierzemy maszynę polerską, pozostanie nam dobrać pasty oraz gąbki polerskie.
Możemy użyć pasty do szybkiej korekcji lakieru One Step np. Menzerna 3in1 One Step Polish. Taka pasta pozwoli nam za jednym razem usunąć rysy, nabłyszczyć lakier oraz pozostawić woskową warstwę zabezpieczającą. Takie rozwiązanie na pewno jest szybkie i mniej skomplikowane – używany jednej pasty i uzyskujemy zadowalający efekt. Najlepiej sprawdzi się na lekko zarysowanym lakierze, na którym niewymagana jest duża korekta.
W przypadku, jeżeli chcemy wykonać pełne polerowanie samochodu najlepiej zaopatrzyć się w kilku etapowy system najczęściej składający się z 3 past:
- mocno ściernej
- średnio ściernej
- wykańczającej (finiszowej)
Taki zabieg da nam najlepsze efekty, jednak wymagać będzie od nas dużo więcej czasu oraz kosztów. Zestaw trój etapowy możemy również dobrać z marki Menzerna mogą to być np. pasty: Menzerna 1000 do pierwszego etapu – usunięcia rys, Menzerna 2500 do usunięcia mniejszych rysek i wstępnego wypolerowania, Menzerna 3500 do wykończenia i usunięcia ewentualnych hologramów.
Pady polerskie (gąbki) zazwyczaj dobieramy do ziarnistości pasty. Do past mocno ściernych używamy twardych gąbek, zaś na końcowy etap wykańczający używamy już najmiększych gąbek.
Na dopełnienie nie zapomnijmy o akcesoriach takich jak: rękawiczki, czy ubiór, którego nie będziemy bali się zabrudzić pastą.
Jak wypolerować samochód?
Przed przystąpieniem do polerowania samochód należy dokładnie umyć. Pozbyć się wszelakich zanieczyszczeń, piachu, brudu, zacieków itd. W miarę możliwości możemy również zdekontaminować lakier używając np. glinki do lakieru. Umyte i ususzone auto możemy zacząć polerować.
Polerowanie auta najlepiej przeprowadzić w dobrze oświetlonym pomieszczeniu, jeżeli mamy taką możliwość to np. w garażu. W przypadku, gdy nie mamy takiej możliwości i pozostanie nam przeprowadzenie polerowania na zewnątrz to starajmy się wybrać niezbyt ciepły ani słoneczny dzień, żeby nasz lakier nie był zbyt nagrzany, a rozprowadzana pasta nie zasychała zbyt szybko.
Menzerna jak stosować?
Zacznijmy od pasty tzw. tnącej o największej ziarnistości i ścieralności przykładowo Menzerna 1000. Do pasty tego typu należy dobrać twardy pad, chociażby ADBL Roller Pad Hard Cut. Maszynę polerską powinniśmy trzymać pewnie, możemy użyć dołączonych uchwytów, bądź złapać za grzbiet polerki – da nam o największą kontrolę nad pozycją urządzenia, wiele procentów profiluje ten element tworząc naturalny uchwyt w tym miejscu.
Polerka podczas pracy powinna przylegać równo, całą powierzchnią pada i być przyciśnięta równomiernie (oczywiście jeżeli mówimy o równych elementach) starajmy się nie trzymać polerki pod kątem.
Proces polerowania przeprowadzamy dzieląc poszczególne elementy lakieru na mniejsze segmenty i po skończeniu polerowania jednego przechodzić do kolejnego.
Pasta Menzerna jak polerować?
Zaczynając polerowanie nakładamy niewielką ilość pasty bezpośrednio na pada. Możemy pastę rozsmarować po padzie i przyłożyć kilka razy do lakieru zostawiając część pasty na lakierze. Włączamy maszynę na możliwie niskie obroty, kilkaset obr/min. W takim trybie rozprowadzamy pastę po naszym segmencie. Gdy cały segment zostanie równomiernie wysmarowany pastą, możemy przejść na wyższe obroty niewiele ponad 1000 obr/min. dokonując właściwego polerowania.
Starajmy się nie trzymać polerki w jednym miejscu, aby nie dopuścić do przegrzania lakieru. Polerka powinna być w ciągłym ruchu, w tym wypadku najlepiej robić ruchy krzyżowe w obrębie naszego segmentu, który polerujemy. Polerowanie danego segmentu powinniśmy zakończyć w momencie, aż cała pasta zostanie rozprowadzona. Jeżeli uważamy, że lakier jest mocno zarysowany, możemy dołożyć nieco pasty i powtórzyć czynność. Po wykonanej operacji pozostałości pasty możemy usunąć za pomocą delikatnej mikrofibry.
Menzerna 2500 jakie obroty?
Po zakończeniu polerowania całego lakieru pastą mocno ścieralną czas na zastosowanie pasty średnio ścieralnej Menzerna 2500, która pozwoli nam na usunięcie mniejszych rysek oraz przygotowanie lakieru do ostatniego etapu na pełny błysk.
Proces nakładania pasty i jej rozprowadzania jest dokładnie taki sam jak w poprzednim kroku. W tym przypadku dobieramy tylko mniej twardy pad np. Farecla G-Mop medium pomarańczowa gąbka. Po rozprowadzeniu pasty możemy przejść na nieco wyższe obroty nawet około 2000 obrotów na minutę. Mniej doświadczeni powinni być jednak ostrożni przy wchodzeniu na wyższe obroty. Najlepiej dawać lakierowi przerwy na ostygnięcie.
Menzerna 3500 jakie obroty?
Ostatnim etapem polerowanie będzie użycie pasty tzw. finiszowej. Pasta wykańcza cały proces, pozostawiając lakier błyszczącym oraz pełnym blasku. Pasta ta również usunie nam hologramy, czyli odbijające się pod światło okręgi powstałe podczas polerowania pastami z poprzednich etapów. Produktem, który możemy zastosować przy tym etapie to Menzerna 3500. Nakładanie i rozprowadzanie tej pasty nie różni się niczym od tych z poprzednich kroków. Należy jedynie dobrać obroty na poziomie około 1500 obr/min.
Lustrzany efekt, który uzyskamy będzie na pewno zdumiewający. Pomyślmy na tym etapie, żeby jakoś go przedłużyć i zabezpieczyć. Świeżo wypolerowany samochód to idealna baza na wszelakiego typu woski oraz powłoki. Skoro poświęciliśmy już tyle czasu na polerowanie samochodu, zarezerwujmy go jeszcze trochę na nałożenie solidnej jakości długotrwałego wosku, np. Soft99 Fusso Coat, lub też rozważmy położenie powłoki ceramicznej bądź kwarcowej np. Qjutsu, która również zapewni nam długotrwałą ochronę lakieru.
Ile kosztuje polerowanie samochodu?
Polerowanie samochodu możemy wykonać samemu. Co jednak, jeżeli ktoś nie jest pewny swoich sił? Możemy zlecić wykonanie takiej usługi w studiu detailingowym. Będziemy mieli gwarancję, że proces zostanie wykonany profesjonalnie, a my zaoszczędzimy sporo czasu i sił. Jednak takie usługi są dość kosztowne. Należy się liczyć z kwotą rzędu przynajmniej kilkuset do ponad tysiąca złotych i więcej. Wszystko zależnie od wielkości samochodu, obecnego stanu lakieru oraz wybranej technologii polerowania no i renomy firmy detailingowej.
W przypadku jak zdecydujemy się wypolerować samochód samemu, to poza środkami czystości do przygotowania samochodu należy policzyć koszt polerki od 200zł za maszynę rotacyjną i około od 600zł za maszynę Dual Action. Ceny im bardziej w górę, tym solidniejszy sprzęt i bardziej renomowana marka urządzenia. Do domowego zastosowania wystarczy urządzenie za około 350zł np. Ntools RP 180E. Do tego koszt past około 30-50zł za jedną pastę o pojemności 250ml oraz pady około 20-40zł za jeden. Podliczając ten koszt, wyjdzie nam na pewno korzystniej, niż jakbyśmy mieli zlecić taką usługę, tym bardziej że urządzenie zostaje u nas, a użyte pasty i pady można użyć jeszcze przy następnym polerowaniu auta, bądź wypolerować kolejny, inny samochód.
FAQ
Tak, polerowanie można wykonać samemu, niezbędnę będą nam tylko produkty do tego przeznaczone takie jak: polerka, pasty, czy pady polerskie. Niedoświadczeni użytkownicy powinni ostrożnie dobierać pasty, pady oraz obroty polerski, aby nie uszkodzić lakieru.
Koszt polerki oraz past i akcesoriów to koszt około 500zł. W przypadku oddania samochodu do studia detailingowego tą cenę musimy pomnożyć kilka razy. Wykonując polerowanie samemu, będziemy w posiadaniu maszyny, którą możemy użyć w przyszłości, bądź do innego auta.
Jeżeli zależy nam na szybkiej korekcie lakieru, który nie jest zbyt mocno zarysowany można posłużyć się pastami typu one step. W przypadku większych zarysowań i wieloletniego lakieru najlepiej użyć systemu kilku etapowego – najczęściej trój etapowy.