Lakier samochodowy jest bardzo delikatny. Jego grubość mimo narażenia na szczególnie niekorzystne warunki użytkowania nie przekracza jedynie 150 mikronów – a i to wyłącznie w przypadku aut kierowanych na wyselekcjonowane rynki i produkowanych wiele lat temu. Producenci oszczędzają, a kierowcy cierpią. Pojawiające się sukcesywnie rysy da się jednak usunąć, wystarczy poznać z bliska pasty polerskie służące do polerowania lakieru. Które z nich są najlepsze? Dowiedz się już dziś!
Do czego służą pasty polerskie?
Pasty polerskie to preparaty o płynnej lub półpłynnej konsystencji, które służą – jak sama nazwa wskazuje – do polerowania lakieru, czyli usuwania z niego warstwy najbardziej nadgryzionej zębem czasu. Nie dzieje się to jednak samoistnie. Wśród składników pasty znajdziemy między innymi sproszkowane ścierniwo w postaci niewielkich i niewidocznych gołym okiem granulek. To właśnie one pod wpływem tarcia “ściągają” kilka mikronów z ostatniej warstwy lakieru samochodowego – klaru, na którym pojawiają się powierzchowne rysy, np. na skutek korzystania z myjni automatycznej. Ziarno polerskie różni się grubością, czyli wielkością ziarna oraz jego wpływem na zewnętrzną warstwę lakieru, a także sposobem aplikacji.
Pasty do polerowania samochodu – zastosowania, zalety i przeciwskazania
Auto detailing polega na odzyskaniu świeżości lakieru, który ma – przynajmniej w teorii – stać się tak samo atrakcyjny, jak w chwili opuszczenia fabryki przez dane auto. Bez pasty polerskiej byłoby to niemożliwe, dlatego też produkty te stanowią podstawę dobrze zorganizowanej firmy, która realizuje auto detailing na co dzień.
Pasty polerskie występują jako:
- gruboziarniste – przeznaczone przede wszystkim do usuwania największych rys,
- średnioziarniste – uniwersalne i najchętniej używane przez profesjonalistów,
- drobnoziarniste – za ich pomocą można z łatwością wykończyć polerowaną powierzchnię i ostatecznie przygotować ją do wydania klientowi.
Pracę rozpoczynamy od tych o najmocniejszym działaniu, a kończymy na wykończeniowych.
Warto także wiedzieć, że pasty polerskie nakłada się zarówno ręcznie, jak i maszynowo za pomocą specjalnej maszyny polerskiej, która generuje ruchy obrotowe głowicy. Na nią z kolei zakłada się pad o odpowiedniej grubości, który to, podobnie jak sama pasta, również ściąga pewną warstwę lakieru i usuwa z niej rysy. Kluczowe jest zatem dobranie odpowiedniego pada do odpowiedniej pasty, a pasty do lakieru i stopnia jego zarysowań.
Ręczne polerowanie też jest możliwe, jednak mało praktykowane podczas obróbki całych pojazdów. Jest wykonywane przede wszystkim podczas usuwania małych i pojedynczych rys – można to zrobić nawet na parkingu lub w garażu, lecz przy zachowaniu odpowiedniej ostrożności.
Pasty do polerowania auta – zestawy dla wymagających
Auto detailing to szereg różnych zagadnień związanych z odzyskaniem głębokości koloru oraz stopnia połysku lakieru każdego samochodu. Podstawą jest jednak dostęp do odpowiednich specyfików, którym można zaufać i opracować za ich pomocą nawet najtrudniejsze, najmniej podatne lakiery.
- ADBL – 3 pasty polerskie w jednym
Zestaw trzech past polerskich ADBL to murowany sukces każdego salonu, zajmującego się zawodowo auto detailingiem.
Stopień 1. to preparat z innowacyjnym składem, opartym dziesięciokrotnie mniejszym ziarnie ściernym, które sprawia, że z lakieru można usunąć nawet zmatowienia po papierze o gradacji P1000-P1500.
Stopień 2. to już średnia siła tnąca – usuwa umiarkowane zarysowania i stanowi dobry wybór przy jednoetapowej korekcie lakieru. Dobry poziom cięcia i wysoki stopień połysku.
Stopień 3. to etap wykończeniowy, nadający lakierowi wspaniały połysk i ostateczną głębię koloru. Usuwa zmatowienia i najdrobniejsze zarysowania.
- K2 LUSTER – zestaw past polerskich Q1/Q3/Q5
Pastę polerską K2 LUSTER w 3. wariantach warto polecić każdemu salonowi.
K2 LUSTER Q1 biały to specyfik do usuwania najgrubszej warstwie lakieru, cechuje się agresywną siłą i wysoką wydajnością, przeznaczony nawet do ekstremalnych defektów.
K2 LUSTER Q2 zielony to preparat usuwający standardowe zarysowania powstałe na skutek korzystania z myjni, hologramy oraz przebarwienia.
K2 LUSTER Q3 niebieski służy do wykończenia powierzchni i nadania jej ostatecznego, oczekiwanego rezultatu stuprocentowego połysku.
- BOLL – 3 pasty polerskie o stopniu B100, B200 i B300
Marka BOLL również ma w ofercie komplet trzech wyselekcjonowanych past o różnej mocy i sile pracy. Tak jak powyżej, tak i tutaj moc i gradacja pasty rośnie wraz z jej oznaczeniem. B100 to produkt do usuwania najgłębszych zarysowań, B200 do likwidacji rys powierzchownych, a B300 do wykończenia lakieru.
Pasty polerskie do używania ręcznego
Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby pasta polerska do lakieru sprawdziła się także w przypadku pracy ręcznej. Musimy jednak liczyć się z mniejszą wydajnością.
- Shiny Garage – Back2Shine do metalu
Pasta przeznaczona do korekcji nie lakieru, a metalowych elementów każdego samochodu, w tym do końcówek układu wydechowego, niektórych felg i elementów motocyklowych.
- K2 Ultra Cut – korekta lakieru we własnym garażu
Marka K2 ma w swojej ofercie między innymi ręczne pasty do polerowania samochodu. Za pomocą tego specyfiku można usunąć standardowe i niewielkie zarysowania na własnym miejscu parkingowym czy w garażu.
- K2 Lamp Doctor – profesjonalna regeneracja kloszy reflektorów
Pasty do polerowania auta to nie wszystko, bardzo duży wpływ na wygląd naszego pojazdu mają także lampy. Proponowany specyfik przywraca blask i przejrzystość kloszom reflektorów i skutecznie radzi sobie ze zmatowieniami, zażółceniami oraz wżerami.
FAQ
Lakier samochodowy zużywa się wraz z czasem – pasty polerskie służą do odzyskania jego głębi koloru oraz zlikwidowania standardowych rys.
Tak – służą do tego pasty do polerowania samochodu, które ściągają z lakieru kilka mikrometrów, na których znajduje się najwięcej powierzchownych zarysowań.
Korekta lakieru to proces, polegający na usuwaniu górnej warstwy lakieru za pomocą pada podłączonego do maszyny, na który to nakłada się specjalne specyfiki, takie jak pasta polerska do lakieru.