Auto Detailing

Czy powinieneś woskować nowy samochód?

Ochrona lakieru

Wszyscy wiemy jak ważną rolę w wyglądzie ogólnym samochodu odgrywa stan lakieru. Każdego dnia, z każdym pokonanym kilometrem powłoka lakieru musi zmierzyć się ze szkodliwym działaniem promieni UV, soli drogowej, kwasowości deszczu, brudu czy temperatury. Co można zrobić, by ochronić ją przed szkodliwym działaniem tego typu czynników? 

Najprostszym rozwiązaniem jest nałożenie wosku na lakier. Poza ochroną niesie to ze sobą dodatkowe korzyści w postaci efektownego połysku oraz odpychania wody (hydrofobowości) – co pozwala na łatwiejsze utrzymanie czystości.

Czy każde auto nadaje się do woskowania?

W gruncie rzeczy tak. Jedynym przeciwwskazaniem do nałożenia wosku jest świeżo położony lakier. Jednak o ile nie wyjechaliśmy właśnie od lakiernika to nic nam nie grozi. 

Nawet w przypadku zakupu fabrycznie nowego auta – lakier jest nakładany przynajmniej kilka tygodni przed przekazaniem kluczyków – zatem jest już wtedy w pełni utwardzony. Oznacza to, że nałożenie wosku jest bezpieczne – tym bardziej warto zabezpieczyć lakier nowego samochodu, by zachować na długo jego perfekcyjny stan.

Jak rozpoznać, czy samochód był woskowany?

Przed podjęciem się nakładania wosku, warto sprawdzić czy taka powłoka nie jest już nałożona na naszym lakierze. Nakładanie kolejnej warstwy wosku na wosk, nie przyniesie nam zdwojonej korzyści i krótko mówiąc – nie ma sensu. Jak to zweryfikować?

Metod jest kilka, jednak podstawowym sposobem jest polanie lakieru wodą – jeżeli jesteśmy w stanie zaobserwować wyraźne, kuliste krople wody, to znak, że powierzchnia lakieru posiada właściwości hydrofobowe związane z nałożoną warstwą wosku. Jeżeli jednak, krople wody rozpływają się po powierzchni – śmiało, możemy brać się do pracy.

Jak poprawnie nałożyć wosk?

Samo nakładanie wosku nie jest niczym skomplikowanym, jednak kluczem do sukcesu – czyli długotrwałości jest poprawne przygotowanie powierzchni przed jego nałożeniem.

Odpowiednie przygotowanie powierzchni jest kluczowe do efektywnego nakładania wosku.

Dzięki dokładnemu wyczyszczeniu, lakier będzie bardziej podatny na reakcję z woskiem. Proces przygotowania powierzchni należy rozpocząć od starannego spłukania samochodu – najlepiej z użyciem myjki ciśnieniowej. Dalszą pracę można podzielić na trzy etapy – po każdym z nich należy również spłukać samochód (przy pracy stosujmy rękawiczki nitrylowe, unikniemy pozostawiania tłustych śladów palców):

  • dokładne mycie ręczne, z użyciem gąbki,
    • pamiętajmy o stosowaniu dwóch wiader – jednego do wypłukiwania gąbki, drugiego do pobierania czystej wody z szamponem,
    • samochód należy myć od góry do dołu,
  • oczyszczanie mechaniczne z użyciem glinki,  
    • podczas glinkowania przyda się mieszanka czystej wody z szamponem, w poręcznej butelce z atomizerem – aby zapewnić poślizg glinki na lakierze,
    • pamiętajmy o ugniataniu i składaniu glinki tak, by nie rysować lakieru brudem, który już pochłonęła, 
  • oczyszczanie chemiczne (dekontaminacja),
    • środek przy pomocy dołączonego aplikatora nakładamy na lakier metodą krzyżową,

Następnym krokiem po zakończeniu czyszczenia jest osuszanie – do tego celu przyda się: ircha lub ręcznik z mikrofibry oraz sprężone powietrze. 

Nasz ulubiony ręcznik do ADBL Puffy Towel

Po takim czyszczeniu pozostało nam jeszcze odtłuścić powierzchnię lakieru. Odtłuszczanie również znacząco wpływa na trwałość połączenia się wosku z lakierem.

Mocno polecamy IPA Cleaner Cleanser do odtłuszczania powierzchni.

Możemy przystąpić już do nałożenia wosku. Na wstępie warto zwilżyć aplikator do wosku (można zanurzyć go w czystej wodzie i wycisnąć) – zwiększy to jego elastyczność.

Wosk nabieramy poprzez 3-4 delikatne obroty aplikatorem wewnątrz puszki, nadmiar można wytrzeć o jej krawędź. Przy tego typu wosku zasada jest prosta – im cieńsza warstwa – tym łatwiejsza będzie jego aplikacja. Do nałożenia wosku na cały samochód potrzebujemy około 5-10 gramów. Nakładamy produkt metodą krzyżową – pozwala ona na równomierne rozprowadzenie. Warstwa wosku powinna być ledwo widoczna.

Fusso Coat 12 Months to światowy lider w kategorii wosków i dobra alternatywa dla profesjonalnych powłok ochronnych.

Warto podzielić poszczególne elementy karoserii – tak by pracować na mniejszych fragmentach. Po około 10 minutach (w zależności od temperatury) wosk jest już gotowy do wypolerowania – do tego celu używamy ściereczki z mikrofibry i pamiętamy by zmieniać jej stronę. 

Wosk potrzebuje około 12 godzin do pełnego związania, więc jeżeli nie ma potrzeby – przez ten czas unikamy wystawiania samochodu na działanie słońca oraz wilgoci.

Gdy osiągnie on swoje pełne właściwości, możemy się cieszyć z efektów. Nasz lakier jest chroniony przed szkodliwym działaniem czynników zewnętrznych, a brud będzie się widocznie słabiej trzymać naszego samochodu. Prędzej czy później nadejdzie jednak potrzeba umycia samochodu – pamiętajmy by używać szamponu o neutralnym pH.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *