Kleje do gwintów i łożysk
Znaczne przeciążenia, drgania i wibracje, jakie działają na samochód podczas jazdy, mogą prowadzić do samoczynnego odkręcania się gwintowanych elementów czy luzowania niektórych podzespołów. To oczywiście stwarza realne zagrożenie dla zarówno podróżujących tym konkretnym samochodem, jak i w zasadzie wszystkich uczestników ruchu drogowego. W najlepszym wypadku skończyć się może na drobnej awarii, w najgorszej – na poważnej w skutkach kolizji.
Jako że lepiej zapobiegać niż naprawiać, odpowiedni uszczelniacz do gwintów czy klej anaerobowy jest obowiązkowym wyposażeniem każdego, również domowego, warsztatu samochodowego! Tego typu preparaty szybko i skutecznie zabezpieczą łożyska oraz połączenia śrubowe przed luzowaniem, a więc zwiększą bezpieczeństwo jazdy!
Anaerobowe kleje do gwintów i innych elementów
Specjalistyczne kleje do śrub, gwintów i części współosiowych to preparaty anaerobowe, nazywane inaczej beztlenowymi. Przeznaczone są przede wszystkim do łączenia metali oraz kombinacji metali z np. tworzywami sztucznymi, gumą, szkłem. Dostępne w naszej ofercie kleje anaerobowe różnią się przeznaczeniem. Niektóre z nich są bardziej uniwersalne, a inne wąskospecjalistyczne, np. dostosowane odpowiednio do gwintów, łożysk, wałów, połączeń cylindrycznych.
Ponadto różnią się trwałością połączenia – jedne są łatwo demontowalne, a inne trudne do usunięcia. Wszystkie je łączy jedno – uaktywniają się podczas kontaktu z metalem i utwardzają po odcięciu dopływu tlenu. Szczególnie godnymi polecania preparatami są kleje i uszczelniacze marek Loctite i Loxeal.
Klej anaerobowy a możliwości demontażu klejonych elementów
Kleje do gwintów dostępne są w trzech wersjach – łatwo, średnio i trudno demontowalnych. Który z nich wybrać?
Klej o niskiej wytrzymałości wybierz wtedy, jeśli zabezpieczane połączenia są jedynie tymczasowe, będą w bliskiej przyszłości wymieniane. Taki preparat uszczelni je i zapobiegnie luzowaniu, ale jednocześnie nie utrudni demontażu elementów. Klej anaerobowy średnio demontowalny to chyba najbardziej uniwersalny produkt do zabezpieczania śrub silników czy skrzyni biegów. Z jednej strony jest dostatecznie wytrzymały i uniemożliwi odkręcenie się elementów, a z drugiej pozwoli na szybki demontaż z użyciem prostych narzędzi (np. podczas przeglądu). Wybierając klej trudno demontowalny pamiętaj, że zabezpieczy on połączenia najskuteczniej, ale ich demontaż będzie możliwy dopiero po podgrzaniu kleju do ok. 300°C.
Uszczelniacze do gwintów
Kleje i uszczelniacze do gwintów to bardzo podobny typ produktów, a obie te nazwy często są stosowane wymiennie. Uszczelniacze te także najczęściej są preparatami anaerobowymi, jednoskładnikowymi i mogą zapewniać różną trwałość połączeń. Co ważne, uszczelniacz do gwintów tworzy spoinę elastyczną, ale odporną na wodę, oleje, gaz oraz substancje chemiczne i uszkodzenia mechaniczne. Produkty tego rodzaju nakłada się dookoła zwojów gwintu (wyłączając z zabiegu pierwszy zwój). Niektóre preparaty działają błyskawicznie, a inne do pełnego uszczelnienia potrzebują kilku godzin.
Świetną alternatywą dla klejów anaerobowych czy uszczelniaczy są nici do uszczelniania gwintów, które jednocześnie umożliwiają repozycjonowanie montowanych elementów.