Auto Detailing

Dekontaminacja lakieru auta – dlaczego jest lepsza niż mycie?

alfa romeo czerwony

Nawet najporządniejsze umycie samochodu nie przywróci jego lakierowi dogłębnej czystości i nie przygotuje do zabiegów takich jak woskowanie, polerowanie (korekta) czy nakładanie powłoki ceramicznej. Taki rezultat może zapewnić jedynie gruntowna dekontaminacja lakieru. Na czym polega ten proces i jak go właściwie przeprowadzić? Jakich preparatów należy użyć? Sprawdź nasz krótki poradnik!

Co to jest dekontaminacja lakieru?

Na pewno nie raz zauważyłeś na karoserii samochodu (zwłaszcza w dolnych partiach) ciemne drobne plamki, warstwę pyłu czy nieestetyczne naloty. To resztki asfaltu, pył z klocków hamulcowych, smoła, lotna rdza i żywica. Nawet skuteczny szampon i woda z myjki wysokociśnieniowej nie dadzą im rady. Często także nie można – z pełnym powodzeniem – pozbyć się przylegającego ciężkiego kurzu, odchodów ptasich czy soli i piasku w zimie.

Z tego typu zabrudzeniami walczyć można jedynie za pomocą dekontaminacji lakieru samochodowego. To proces chemiczno-mechaniczny polegający na usunięciu substancji szkodliwych z powierzchni lakieru. 

Proces dekontaminacji jest oczywiście pojęciem szerokim i nie dotyczy wyłącznie auto detailingu – dekontaminacji poddaje się również ludzi, a nawet zwierzęta!

Dekontaminacja, deironizacja a glinkowanie auta – co mają wspólnego?

Dekontaminacja lakieru, deironizacja oraz glinkowanie auta jako pojęcia są bardzo często stosowane wymiennie, choć w rzeczywistości ich znaczenie nie jest tożsame. Czym się więc różnią?

  • Dekontaminacja lakieru jest pojęciem szerszym i nadrzędnym wobec tych dwóch pozostałych. Dekontaminacja jest procesem, który składa się z kilku kroków – dwa z nich to właśnie deironizacja i glinkowanie.
  • Deironizacja lakieru oznacza wyłącznie pozbywanie się z lakieru zabrudzeń pochodzenia metalicznego (lotnej rdzy, opiłków metali, pyłu z klocków) i służą do tego deironizery, czyli np. preparaty typu krwawa felga.
  • Glinkowanie auta jest często utożsamiane z dekontaminacją i jest to dobry tok myślenia. Bo choć jest to tylko jeden z etapów dekontaminacji, to odgrywa najważniejszą, kluczową rolę.

Jakich preparatów używa się do dekontaminacji lakieru?

Zanim przejdziemy do charakterystyki poszczególnych etapów dekontaminacji auta, jeszcze trochę o niezbędnych preparatach do dekontaminacji. Bez nich nie da się przeprowadzić całego procesu i uzyskać wręcz „fabrycznej” czystości powłoki! Zanim zabierzesz się do dekontaminacji, musisz się w nie zaopatrzyć (np. w sklepie Zadbana Bryka!).

  • Piana aktywna i szampon – jeśli nie masz ich na swoich wyposażeniu, musisz nadrobić zaległości. Te podstawowe kosmetyki są potrzebne do umycia samochodu przed przystąpieniem do dekontaminacji lakieru.
  • Ściereczki i ręczniki z mikrofibry – do osuszenia karoserii oraz aplikacji niektórych środków.
  • Preparat Tar&Glue Remover – środek do usuwania smoły, resztek kleju i asfaltu oraz żywicy z drzew; zwykle z pochodnymi olejów roślinnych. Polecamy zwłaszcza sprawdzone preparaty od marek ADBL czy RR Customs.
  • Preparat do deironizacji – czyli środek do usuwania osadów metalicznych (pyłu z klocków hamulcowych, lotnej rdzy); może to być preparat typu krwawa felga, natomiast warto kupić środek uniwersalny, który będzie można bez obaw zaaplikować nie tylko na felgi, ale także na lakier (np. marki Autoglym).
  • Glinka do lakieru – elastyczna i łatwa w formowaniu glinka pozbywa się tych zabrudzeń, które przetrwały starcie z wcześniej aplikowany preparatami. Warto kupić polecaną glinkę od sprawdzonych marek (SOFT99, ADBL).
  • Poślizg do glinki – może to być bardziej specjalistyczny preparat lub środek uniwersalny typu quick detailer, który wykorzystasz do nabłyszczania lakieru pomiędzy kolejnymi procesami woskowania.
  • Wosk lub powłoka ochronna – do zabezpieczenia lakieru samochodu po zakończeniu dekontaminacji.

Dekontaminacja lakieru krok po kroku – jak to zrobić?

Pamiętaj, aby żadnej z poniżej opisanych czynności nie wykonywać w pełnym słońcu i na gorącym lakierze. Stosuj się do instrukcji i zaleceń producentów preparatów, które będziesz wykorzystywać. Kluczem do sukcesu jest precyzja, czas i cierpliwość!

Krok 1. – mycie wstępne i „na dwa wiadra”

W pierwszym kroku musisz pozbyć się wszystkich luźnych i „bieżących” zabrudzeń. W tym celu najpierw powinieneś wstępnie umyć samochód, korzystając z aktywnej piany. Następnie zaangażuj dobry szampon, rękawicę i dwa wiadra – jedno z czystą wodą, a drugie z wodą wzbogaconą o szampon. Element po elemencie umyj samochód i opłucz go dużą ilością wody pod ciśnieniem.

Krok 2. – deironizacja oraz usuwanie smoły i żywic

Po dokładnym umyciu samochodu Twoim oczom ukażą się zabrudzenia metaliczne – lotna rdza i pył z klocków hamulcowych oraz przylepiona do lakieru smoła, asfalt, kleje i żywica. Aby je usunąć, musisz użyć preparatu typu Tar & Glue Remover oraz deironizera.

Oba środki aplikuje się bezpośrednio na zabrudzenia. Należy chwilkę odczekać bądź ewentualnie wspomóc oczyszczanie mechanicznie – miękką szczotką czy pędzelkiem. Deironizer w kontakcie z resztkami metalu zabarwi się na czerwono – to znaczy, że działa!

Po oczyszczeniu tych nieestetycznych zabrudzeń musisz opłukać samochód silnym strumieniem wody pod ciśnieniem.

Krok 3. – glinkowanie auta

Po uprzednim oczyszczeniu i osuszeniu karoserii ręcznikiem możesz już przystąpić do glinkowania. Oderwij niewielki fragment glinki i uformuj z niego płaski dysk. Nie zapomnij o poślizgu – spryskaj (np. quick detailerem) powierzchnię i delikatnie ją przetrzyj glinką (nie dociskaj mocno do powłoki!). Gdy już zauważysz, że na glince pojawiły się zabrudzenia, zagnieć je do środka i ponownie uformuj dysk.

Po glinkowaniu jeszcze raz umyj samochód z wykorzystaniem szamponu, który szybko usunie pozostałości po glince i preparacie poślizgowym.

To wszystko, dekontaminacja lakieru zakończona! Po wykonaniu tych trzech kroków lakier samochodu jest już perfekcyjnie czysty i przygotowany do dalszych zabiegów pielęgnacyjnych, korekty bądź nałożenia powłoki ochronnej.

Jak zabezpieczyć auto po dekontaminacji lakieru?

  • Jeśli zależy Ci na szybkim efekcie wizualnym w postaci błyszczącego lakieru, ale jedynie krótkotrwałej ochronie, nałóż na lakier quick detailera lub inny rodzaj wosku w płynie.
  • Nawoskuj samochód, jeśli chcesz cieszyć się kilkutygodniową ochroną oraz pięknym wyglądem lakieru. Dzięki woskowaniu skrócisz i ograniczysz wizyty na myjni!
  • Lub zdecyduj się na nałożenie powłoki ochronnej – np. ceramicznej. Ta nie tylko wydobędzie z lakieru maksimum koloru i blasku, ale też zapewni najlepsze właściwości hydrofobowe i ochronę przed zabrudzeniem.

FAQ:

1. Jak często przeprowadzać proces dekontaminacji lakieru?

Na to pytanie nie ma jednej odpowiedzi. Dekontaminację warto przeprowadzić zawsze wtedy, gdy widoczne są na lakierze zabrudzenia metaliczne, smoła czy żywica. Konieczna jest każdorazowo przed polerowaniem oraz woskowaniem lakieru bądź aplikacją powłoki.

2. Jak przedłużyć efekt dekontaminacji lakieru?

Po dekontaminacji lakier warto zabezpieczyć – w innym wypadku po krótkim czasie znów będzie się kwalifikował do tego zabiegu. Można nałożyć wosk lub powłokę, a pomiędzy kolejnymi zabiegami nabłyszczać lakier quick detailerem.

3. Jaką glinkę wybrać do dekontaminacji lakieru?

Dekontaminacja wymaga zastosowania glinki miękkiej, twardej lub średniej. Twarde glinki stosuje się do zniszczonego lakieru i najczęściej przed polerowaniem. Miękkie glinki nadają się raczej do nowych i zadbanych lakierów. Bezpieczną opcją jest glinka średnia. Zawsze warto jednak poradzić się specjalistów – zapraszamy do kontaktu z Zadbaną Bryką!

Wróć do listy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.