Mycie wstępne (pre wash) to pierwszy etap detailingowego mycia auta. I choć chwilę później w grę wchodzi szampon, rękawica i dwa wiadra, czyli precyzyjne czyszczenie karoserii, to nie powinniśmy z niego rezygnować. To tylko chwila, trochę piany aktywnej i woda, niemal zerowy wysiłek, a pominięcie tej czynności może mieć opłakane skutki! Wyjaśniamy, w jaki sposób umyć wstępnie samochód i co może się stać, jeśli zignorujemy ten prosty zabieg.
Czym konkretnie jest pre wash, czyli mycie wstępne samochodu?
Pre wash, czyli mycie wstępne samochodu, to przygotowanie lakieru do mycia zasadniczego i dalszych zabiegów pielęgnacyjnych. W tym celu wykorzystuje się preparaty typu pre wash (zwykle pianę aktywną) oraz wodę. Mycie pre wash ma za zadanie zmiękczyć, związać i spłukać luźne zabrudzenia, a więc ułatwić kolejne etapy pielęgnacji i sprawić, że będą dla lakieru bezpieczne.
Dlaczego mycie wstępne (pre wash) jest konieczne?
Ułatwienie mycia zasadniczego to jeden z celów pre wash, ale nie najważniejszy!
Do lakieru samochodu przywierają różne rodzaje zabrudzeń, także piasek, żwir, błoto z kamieniami czy pył drogowy. Choć zwykle są to niewielkie cząsteczki, to mogą mieć ostre krawędzie. Jeśli potraktowalibyśmy je (bez wcześniejszego usunięcia) rękawicą (nawet najmiększą i najdelikatniejszą), to mogłyby zarysować lakier.
Mycie wstępne ma więc charakter prewencyjny, jego cel to zwiększyć bezpieczeństwo mycia zasadniczego, czyli zminimalizować ryzyko zarysowania lakieru. Jest to konieczny zabieg i zdecydowanie nigdy nie warto z niego rezygnować! Tym bardziej że jednocześnie ułatwia dalsze zabiegi i jego wkład w doprowadzenie lakieru do stanu perfekcyjnej czystości jest naprawdę spory!
Co jest potrzebne do mycia wstępnego samochodu?
Do zabiegu pre wash potrzebna jest jedynie piana aktywna i urządzenie do aplikacji preparatu (np. pianownica), oraz duża ilość wody pod ciśnieniem. Omówmy krótko, jakie kosmetyki i gadżety warto w tym celu wykorzystać.
Piana aktywna do wstępnego mycia samochodu
Najważniejszą rolę w myciu wstępnym odgrywa piana aktywna. To ona zmiękcza i wiąże zabrudzenia, a od jakości tego preparatu zależy powodzenie całego zabiegu. Co nie oznacza, że musi kosztować majątek – dobry kosmetyk kupimy już za 40-60 zł. Ważne jest to, aby był to produkt sprawdzony, który cieszy się dobrymi opiniami i jest polecany przez specjalistów. Najważniejsze cechy piany aktywnej to:
- neutralne pH (ewentualnie lekko kwasowe) – bezpieczne dla lakieru, które nie powoduje ubytków w nałożonym wcześniej wosku czy powłoce ochronnej;
- odpowiednia gęstość – piana nie może od razu spływać, musi utrzymać się kilka minut na powierzchni lakieru.
Z asortymentu naszego sklepu Zadbana Bryka polecamy zwłaszcza:
- Shiny Garage Pre wash Citrus Oil – skuteczny preparat, który w składzie ma m.in. olejki cytrusowe, które rozpuszczają zabrudzenia i mają właściwości odtłuszczające; preparat można stosować jako oprysk lub jak pianę aktywną; dobrze się pieni i odtyka powłoki, jednocześnie nie naruszając ich struktury;
- ADBL YETI Aktywna piana neutralna – to środek, który intensywnie, bezwzględnie penetruje brud, a jednocześnie jest delikatny dla lakieru; skład nowej wersji kosmetyku został wzbogacony o większą dawkę pianotwórczych i zwilżających składników, dzięki czemu ma konsystencję bitej śmietany.
Zamiast piany aktywnej można też skorzystać z pomocy szamponu aktywnego lub tzw. preparatu pre wash. Ten pierwszy jest zwykle produktem uniwersalnym – można go stosować i do mycia wstępnego, i do mycia zasadniczego, a w pianownicy da się go spienić tak dobrze, jak standardową pianę aktywną. Preparat pre wash jest zwykle odpowiednikiem piany bądź oprysku – to np. wymieniony wyżej Shiny Garage Pre wash Citrus Oil.
Pianownica lub opryskiwacz do nanoszenia piany aktywnej
Piana aktywna ma zazwyczaj postać koncentratu – trzeba rozrobić ją z wodą, ale żeby przyjęła postać piany, potrzebne jest urządzenie takie jak pianownica ręczna lub ewentualnie opryskiwacz ciśnieniowy.
Są to przydatne gadżety i niedrogie – dobrą pianownicę można kupić już za ok. 100 zł. Składa się ze zbiornika na koncentrat i wodę, rączki, pompki i aplikatora. Obsługuje się ją ręcznie i w intuicyjny sposób, bez zbędnego wysiłku. Po wlaniu wody i dawki piany aktywnej wystarczy kilka razy nacisnąć pompkę. Niektóre pianownice są też wyposażone w przycisk spustu ciśnienia, co ułatwia opryskiwanie karoserii.
Polecamy w szczególności m.in.:
- ADBL BFF pianownicę ciśnieniową – doskonale pieni preparaty, jej dużą zaletą jest system 360°, który pozwala na wygodną pracę w każdej pozycji;
- K2 Masner Sparo opryskiwacz ciśnieniowy – dobrze leży w dłoni, jest wyposażony m.in. w czytelną podziałkę, regulację kąta strumienia oraz długą dyszę, która ułatwia dotarcie w trudno dostępne miejsca.
Inną możliwością jest wykorzystanie pianownicy PA, którą podłącza się do myjki ciśnieniowej, i która pozwala wykonać tę czynność szybciej i wygodniej. Jeśli razem kupujemy pianę aktywną i pianownicę, warto sprawdzić zalecenia producentów. Być może dany preparat jest przeznaczony do aplikacji w konkretny sposób.
Jak poprawnie wykonać mycie wstępne (pre wash)?
- Samochód należy zawsze myć w cieniu, a jego lakier nie powinien być gorący. Słońce powoduje zasychanie piany aktywnej na karoserii – przez to może być trudniej ją spłukać, ale zaschnięty preparat może też uszkodzić lakier.
- Pianę aktywną należy nanosić za pomocą pianownicy lub opryskiwacza.
- Roztwór piany aktywnej warto przygotować zgodnie z zaleceniami na etykiecie – dotyczy to głównie ilości kosmetyku. Należy być w tej kwestii precyzyjnym, bo zbyt mało preparatu może dać rzadką pianę (która spłynie, zanim zadziała), a zbyt dużo może spowodować trudności w spłukaniu.
- Pianę aktywną należy nanosić na karoserię od dołu do góry.
- Po kilku minutach pianę aktywną trzeba spłukać silnym strumieniem i dużą ilością wody – od góry do dołu. To wszystko!
Co po myciu wstępnym (pre wash), jakie są dalsze kroki?
Mycie wstępne usunie bieżące, luźne zabrudzenia, ale nie można mówić o czystości samochodu. W kolejnym kroku trzeba więc zająć się myciem właściwym – miękką rękawicą i wodą z dodatkiem dobrego szamponu. Jednak nawet mycie zasadnicze niekoniecznie upora się z takimi zabrudzeniami jak smoła, asfalt, pył z klocków hamulcowych czy lotna rdza. Aby doprowadzić lakier do perfekcji, konieczna jest jeszcze dekontaminacja (odsyłamy do naszego poradnika Dekontaminacja lakieru – dlaczego jest lepsza niż mycie?).
FAQ:
Tak – przede wszystkim dlatego, że pre wash usuwa luźne zabrudzenia (np. piasek, żwir), które mogłyby zarysować lakier podczas mycia zasadniczego (rękawicą).
Do mycia wstępnego potrzebna jest dobra piana aktywna lub inny preparat pre wash oraz pianownica (lub opryskiwacz ciśnieniowy). Do opłukania samochodu niezbędna jest myjka ciśnieniowa.
Warto zwrócić uwagę na pH – powinno być neutralne lub lekko kwasowe, aby nie uszkodzić lakieru i powłoki ochronnej (wosku, ceramiki). Dobrze jest kierować się opiniami i wybierać produkty sprawdzonych marek (np. ADBL czy Shiny Garage).