Używane najczęściej w odniesieniu do naszego stanu zdrowia stwierdzenie „lepiej zapobiegać, niż leczyć” ma w przenośni zastosowanie także w motoryzacji. Konserwacja samochodu, która ma na celu właśnie zapobieganie potencjalnym uszkodzeniom i oznakom użytkowania, pozwala kierowcom uniknąć wielu prac i kosztów. W tym artykule wyjaśniamy, jak powinna wyglądać konserwacja podwozia i doradzamy, jaki środek do konserwacji podwozia warto wybrać.
Czy warto inwestować w konserwację podwozia?
Podwozie to konstrukcja, która pełni kluczową rolę w poprawnym funkcjonowaniu pojazdu oraz bezpieczeństwie kierowcy i pasażerów. Tak jak blachy karoseryjne i inne metalowe elementy auta jest narażona na korozję, która wymaga oddania samochodu do często kosztownej naprawy. Zabezpieczeniem, które ma zapobiec skutkom utleniania metalu, jest dodawanie odpowiednich substancji w procesie produkcji blach. Fabryczna ochrona antykorozyjna podwozia polega na naniesieniu na nie warstwy cynku.
Czy jest to jednak wystarczające zabezpieczenie dla podwozia? Ta część pojazdu jest narażona na ciągłe działanie wielu niekorzystnych czynników, które są skutkiem bliskiego kontaktu podwozia z ziemią, np. drobin piachu i żwiru, a także środków chemicznych do czyszczenia jezdni. Szczególnie niekorzystny dla podwozia jest okres jesienno-zimowy, kiedy na drogi wyjeżdżają solarki i piaskarki. Drobinki mogą spowodować ubytki w warstwie ochronnej i zmniejszyć zabezpieczenie podwozia przed korozją. Rozwiązaniem są odpowiednie środki do konserwacji samochodu, przeznaczone do płyty podłogowej. Warto w nie inwestować nie tylko wtedy, gdy auto jest narażone na szczególnie uciążliwe warunki terenowe i nie tylko w okresie jesienno-zimowym. Każde podwozie należy odpowiednio zabezpieczyć przed ubytkami w warstwie chroniącej auto przed korozją.
Podsumowując, systematyczna konserwacja podwozia ma trzy podstawowe korzyści:
- zwiększa bezpieczeństwo jazdy;
- wydłuża czas eksploatacji auta;
- pozwala na uniknięcie kosztów (znacznie przewyższających cenę środków konserwujących) związanych z naprawami blacharskimi.
Konserwacja podwozia – czy można wykonać ją samodzielnie?
Rolą właściciela każdego auta jest kontrolowanie jego stanu i dbanie o bezpieczną jazdę. Zaliczają się do tego również prace konserwacyjne, jednak mogą okazać się czasochłonne. Zabezpieczenie podwozia przed korozją można wykonać w domowych warunkach, pamiętając o kilku ważnych zasadach.
- Odpowiednie miejsce – z racji trudnego dostępu do płyty podłogowej pojazdu prace konserwatorskie powinny być wykonywane w garażu z kanałem lub podnośnikiem hydraulicznym. Podczas zabezpieczania podwozia będziemy musieli dostać się pod auto. Konserwacja podwozia powinna być też wykonywana w odpowiedniej temperaturze – ok. 20-25 oC.
- Dokładne umycie podwozia – konserwowana część samochodu musi być umyta pod ciśnieniem. Można skorzystać z węża ogrodowego, udać się na myjnię oferującą czyszczenie podwozia lub użyć myjki wysokociśnieniowej. Przed przystąpieniem do nanoszenia środka konserwującego trzeba poczekać, aż podwozie całkowicie wyschnie.
- Usunięcie już istniejącej korozji – większości środków konserwujących nie można używać w miejscach, gdzie wystąpił już proces utleniania metalu. Wszystkie ślady korozji należy dokładnie oszlifować, a następnie zamalować te miejsca farbą podkładową. Jeśli zniszczenie jest niemożliwe do usunięcia, można zastosować preparat do hamowania korozji.
- Demontaż ruchomych elementów podwozia – należy zdemontować takie części auta, jak nadkola, osłony i inne plastiki.
- Osłonienie układu wydechowego – należy uniknąć dostania się preparatów do konserwacji do jego wnętrza.
- Nie zapomnij o profilach zamkniętych – elementy takie jak progi, w których gromadzi się woda, także muszą być odpowiednio zabezpieczone przed korozją. Konserwuje się je za pomocą pistoletu z rurką natryskową.
Środki do konserwacji podwozia – ranking
Kierowcy w 2021 roku mają szeroki wybór preparatów, którymi samodzielnie mogą zabezpieczyć podwozia swoich aut przed korozją. Kluczowe w wyborze środka konserwującego dla wielu z nich będzie stosunek wydajności do ceny oraz sposób nakładania substancji (pistolet, wałek lub pędzel). Poznaj środki do konserwacji podwozia, które spełniają potrzeby wymagających kierowców.
- BOLL środek/zestaw do konserwacji podwozia – preparat znanej i cenionej przez wielu kierowców zielonogórskiej firmy BOLL dostępny jest na sztuki (w pojemnikach o pojemności 500 ml lub 1 l) albo w polecanym przez nas zestawie 4 x 1 l, do którego dołączony jest pistolet natryskowy. Preparat ma postać sprayu, który przed użyciem należy wielokrotnie wstrząsać przez ok. 3 minuty. Środek konserwujący nanosi się na wyczyszczone, odtłuszczone i wysuszone powierzchnie, tworząc ok. 1,5-2 milimetrową warstwę. Pistolet dołączony do zestawu posłuży natomiast do zabezpieczenia trudno dostępnych miejsc podwozia. Warto pamiętać o tym, że kupując zestaw czterech puszek, mamy pewność, że starczą do pokrycia całej płyty podłogowej.
- SikaGard środek/zestaw do konserwacji podwozia – tak jak w zestawie firmy BOLL, SikaGard proponuje pojedyncze puszki lub 4-litrowy zestaw z pistoletem. Powłoka, która powstaje po nałożeniu masy na bazie kauczuku, jest odporna na działanie soli, kamieni, świru, wody, a w rezultacie także korozji. Preparat nie kapie przy nakładaniu. Konserwacja podwozia tym środkiem jest jednak nieco droższa od poprzedniej pozycji w rankingu.
- BOLL środek do pielęgnacji podwozia na pędzel – to kolejna propozycja marki BOLL. Wymaga jednak innego sposobu aplikacji preparatu. Konserwacja podwozia odbywa się przez nanoszenie środka pędzlem. Warstwa zabezpieczająca przed korozją musi być grubsza niż w przypadku sprayów i powinna wynosić od 2 do 4 mm. Auto należy pozostawić do wyschnięcia w pomieszczeniu o temperaturze ok. 20 oC na 5-7 godzin.
- SikaGard 6060s aerozol do konserwacji podwozia – największą zaletą tego środka jest łatwa aplikacja. Aerozol nie wymaga bowiem żadnego oprzyrządowania, nie spływa i nie kapie. Środek szybko wysycha i tworzy skuteczną warstwę chroniącą podwozie przed korozją i solą. Używa się go głównie do zabezpieczenia niewidocznych i niewymagających lakierowania części podwozia, np. nadkoli.
- APP B100 Autobit masa bitumiczna – jest to prosty w użyciu i uniwersalny środek doskonale chroniący podwozie przed uderzeniami kamieni oraz działaniem wody i soli. Oprócz tego farba bitumiczna wygłusza powierzchnię poprzez zmniejszenie wibracji. Jest gotowa do użycia po wymieszaniu i nie wymaga dodatkowych aplikatorów.
Zobacz nasze produkty!
Jaki środek do konserwacji podwozia będzie najlepszy?
To, jaki środek wybierzemy, zależy głównie od dostępnych sposobów aplikacji i możliwości finansowych. Jeśli zdecydujemy się zainwestować więcej, możemy liczyć na kompleksowy zestaw kilku puszek sprayu z pistoletem, który umożliwi nam dostanie się do najbardziej ukrytych części podwozia. Tańszą opcją są farby, które można nakładać pędzlem. Jest to jednak bardzo czasochłonne, bo wymaga naniesienia kilku grubych warstw preparatu. Najważniejsze jest wybranie sprawdzonego środka od producenta, który cieszy się renomą.
FAQ
Nie – możemy samodzielnie zabezpieczyć podwozie przed korozją, stosując się do wyżej wspomnianych zasad. Na rynku jest bowiem dostępny szereg produktów, które nam to umożliwią.
2. Kiedy i jak często należy wykonywać konserwację podwozia?
Po zakupie auta niezależnie czy jest nowe, czy używane, należy skontrolować warstwę ochronną podwozia i wykonać prace konserwatorskie, najlepiej przed nadejściem zimy. Konserwacja podwozia powinna być wykonywana co ok. 5 lat.
3. Jaki środek do konserwacji podwozia wybrać?
Powinniśmy kierować się własnymi doświadczeniami – doswiadczone osoby na pewno poradzą sobie z pistoletami natryskowymi, które są najlepszym sposobem aplikacji środka konserwującego. W przeciwnym wypadku do dyspozycji kierowców pozostają np. farby bitumiczne do konserwacji podwozia.