Lustro na powierzchni Twojej bryki – brzmi dziwacznie? Przed wiekami zwierciadła tworzono z brązu, ołowiu, a nawet szlifowanych kamieni. Dlaczego więc nie nadać karoserii samochodu połyskliwej tafli, w której można się przeglądać? Zrobisz to dzięki polerowaniu ręcznemu. Sprawdź, jak je przeprowadzić, aby uzyskać najlepszy efekt najmniejszym nakładem siły!
Samodzielne polerowanie czy w warsztacie?
Jak się domyślasz, ręczne polerowanie samochodu wymaga nakładu czasu i nierzadko sporej wprawy. Osoby niedoświadczone albo ci, którzy nie mogą poświęcić popołudnia na dopieszczenie wozu, często zastanawiają się nad oddaniem pojazdu w ręce specjalistów. W końcu warsztaty auto detailingu posiadają nie tylko specjalistyczne pasty polerskie, ale również narzędzia usprawniające pracę. Doświadczenie specjalistów także nie jest bez znaczenia.
My jednak zachęcamy do samodzielnego polerowania ręcznego – dzięki temu zaoszczędzisz kilkaset do nawet kilku tysięcy złotych, a poza tym poznasz proces od podszewki i każde polerowanie samochodu będzie Ci szło coraz lepiej. Zastosuj się do garści poniższych wskazówek, a z pewnością uzyskasz maksimum połysku. Auto detailing wymaga jeszcze odpowiednich specyfików, które znajdziesz w sklepie Zadbana Bryka w atrakcyjnych cenach. W razie problemów z doborem środka polerskiego chętnie Ci doradzimy – wystarczy telefon czy e-mail!
Polerowanie ręczne – jaka pasta jest najlepsza?
Jeśli oczekujesz spektakularnych efektów po polerowaniu, musisz zadbać o dobór odpowiedniej pasty polerskiej, co wbrew pozorom nie należy do łatwych zadań. W naszym sklepie znajdziesz wiele wartych uwagi specyfików. Najpierw określ, czy zależy Ci na jedno- czy wieloetapowym, dogłębnym polerowaniu. Do usunięcia drobnych zarysowań wystarczy zastosować nieco pasty lekkościernej. Natomiast polerowanie wieloetapowe wymaga zakupu kilku produktów – polecamy zakup kilku różnych past polerskich od jednego producenta.
Symbol B oznacza stopień ścieralności produktu – im wyższy, tym mniejsza ścieralność. Dobór pasty w dużej mierze zależy od problemów, z jakimi zmaga się Twoja bryka. Pasty polerskie o dużej ścieralności wykorzystaj do starszych modeli aut albo jeśli chcesz przeprowadzić pełną korektę lakieru. Aby odświeżyć powłokę lakierniczą wystarczą produkty o jednoetapowe albo te o najmniejszej ścieralności.
Ręczne polerowanie lakieru po malowaniu to również dobry pomysł. Dzięki temu nowy lakier zyska potrzebną gładkość i połysk.
AUTOSOL Scratch Remover pasta polerska do tworzyw, plastików
23,50 złPoprzednia najniższa cena: 23,50 zł.
Przygotowanie lakieru samochodowego do polerowania ręcznego
Zanim wykorzystasz pastę polerską, najpierw trzeba odpowiednio przygotować powierzchnię lakieru, czyli porządnie umyć nadwozie i przeprowadzić glinkowanie. Do mycia zastosuj dwa wiadra: w jednym powinna znajdować się ciepła, czysta woda do płukania rękawicy, ścierki lub gąbki, a drugim woda z szamponem. Dzięki temu zanieczyszczenia wraz z drobinami piasku spływają z auta, albo zostają uwięzione w wiadrze z brudną wodą. Specjalny separator do wiadra dodatkowo ułatwia skuteczne czyszczenie części nadwozia.
Po dokładnym umyciu wybierz dość delikatną glinkę z naszej oferty i usuń za jej pomocą uporczywe plamy, np. żywicę, smołę, pozostałości po owadach, a także wapń z wyschniętej wody. Fragment lakieru ze zgrubieniami trzeba spryskać quick detailerem albo szamponem z wodą, aby glinka gładko przesuwała się po powierzchni. Kolistymi ruchami prowadź glinkę, a kiedy zanieczyszczenia przyczepią się do niej, zagnieć je do środka masy. Nawet ziarnko piasku w glince może jeszcze bardziej porysować karoserię, trzeba więc często zagniatać zebrany brud.
Warto dodatkowo zadbać o zabezpieczenie elementów z tworzywa, jak plastikowe zderzaki czy listwy. Wystarczy okleić je taśmą zabezpieczającą, aby resztki pasty nie zasychały w szczelinach detali.
Ręczne polerowanie samochodu przy pomocy pasty polerskiej
Pora rozpocząć proces polerowania maszynowego lub ręcznego! Wybierz dzień, w którym temperatura na zewnątrz wynosi ok. 15℃ – wówczas pasta dobrze wnika w strukturę lakieru. Polerka samochodowa skutecznie ułatwi Ci zadanie, ale z powodzeniem obejdziesz się bez niej.
Jeśli zamierzasz przeprowadzić wieloetapowe polerowanie lakieru, najpierw zastosuj pastę z największą ścieralnością. W przypadku polerowania ręcznego warto wykorzystać specjalne pady polerskie z miękkiej gąbki lub mikrofibry (ich twardość również dopasujesz do potrzebnej ścieralności). Nałóż niewielką ilość pasty na pad polerski i z umiarkowanym naciskiem nałóż ją na dany obszar ruchami w przód, w tył oraz kolistymi. Trzeba dobrze wypracować pastę polerską, a później usunąć nadmiar miękkim ręcznikiem z mikrofibry.
Po opracowaniu całego lakieru samochodu, zmień pastę na produkt o mniejszej ścieralności – czasami trzeba powtórzyć ten etap aż trzy razy. Proces ręcznego polerowania wymaga cierpliwości, ale efekty z pewnością będą warte Twojego wysiłku. Aby dobrze wykończyć powierzchnię lakieru, zastosuj na koniec mleczko do polerowania albo pastę o niskiej ścieralności. Wówczas uzyskasz zaskakujący połysk lakieru bez najdrobniejszych skaz. Użyj wosku zabezpieczającego, a lakier na długo zachowa lustrzaną taflę.
Ręczne polerowanie lamp i innych elementów
Co w sytuacji, kiedy zarysowania powstają nie tylko na karoserii, ale również na szybach? Bez obaw – usuniesz je także za pomocą pasty polerskiej. Ręczne polerowanie szyb samochodowych wymaga dodatkowego spryskania szyby wodą oraz regularnego sprawdzania kondycji powierzchni. Z pada polerskiego trzeba regularnie usuwać tworzące się grudki, aby nie zarysowały ponownie okna.
Jeśli chcesz wypolerować zmatowiałe reflektory, najpierw zastosuj papier ścierny o różnej gradacji, a dopiero później wykorzystaj pasty polerskie. Dzięki takiemu podejściu do sprawy nawet stare, zażółcone lampy nabiorą połysku i zyskają utraconą przejrzystość. W podobny sposób możesz przeprowadzić ręczne polerowanie stali nierdzewnej – z naszymi wskazówkami elementy stalowe szybko wypucujesz na lustro!
FAQ
Najpierw trzeba dokładnie umyć nadwozie i przeprowadzić glinkowanie. Tuż przed polerowaniem warto za pomocą taśmy zabezpieczającej osłonić elementy z tworzywa, z których trudno jest usunąć zaschniętą pastę polerską.
Do polerowania niezbędne są środki takie jak pasty polerskie i mleczko. Dogłębna korekta lakieru wymaga zastosowania pasty o większej ścieralności, a odświeżenie lakieru – delikatnego mleczka i miękkich gąbek wykończeniowych.
Przeprowadź woskowanie. Trwałość aplikowanych na powierzchnię lakieru wosków ochronnych zależy od polerowania, zaś trwałość efektu polerowania w dużej mierze zależy właśnie od wosku zabezpieczającego.