Przygotowujesz się na kupno samochodu używanego? Z pewnością ciekawi Cię, czy auto rzeczywiście jest bezwypadkowe – nie warto powoływać się wyłącznie na pierwszy rzut oka! Jak to wiarygodnie sprawdzić? Wykorzystaj wybrany miernik lakieru z naszej oferty. Za jego pomocą zmierzysz grubość lakieru i zweryfikujesz obietnice sprzedającego.

Co to jest miernik grubości lakieru?

Grubościomierz lakieru, zwany także miernikiem, to niewielkie narzędzie, które służy, jak się zapewne domyślasz, do pomiaru grubości warstwy lakieru. Czujniki lakieru są szczególnie przydatne właśnie przed zakupem używanego samochodu, aby zbadać jego stan blacharski. Urządzenie niezbędne jest do weryfikacji zapewnień sprzedawcy auta, jeśli chodzi o wypadki, wgniecenia czy zarysowania parkingowe.

Miernik lakieru – sposób działania

Mierniki grubości lakieru działają na kilka sposobów w zależności od modelu. Czujnik lakieru sprawdza grubość powłoki lakierniczej na metalowym podłożu, zatem oblicza odległość między sondą, a samą blachą. Dzieje się to za sprawą indukcji magnetycznej albo metody prądów wirowych.

Lakier to nie jedyna rzecz nakładana na blachę – czy czujnik grubości lakieru mierzy również szpachlę lub inną powłokę? Tak! Miernik lakieru samochodowego nieinwazyjnie sprawdzi szerokość wszystkich niemetalicznych warstw (takich jak masa szpachlowa) w danym miejscu na karoserii. Urządzenie podaje wynik w μm, czyli mikrometrach.

Więcej

Wyświetlanie wszystkich wyników: 6

Mierniki lakieru

Przygotowujesz się na kupno samochodu używanego? Z pewnością ciekawi Cię, czy auto rzeczywiście jest bezwypadkowe – nie warto powoływać się wyłącznie na pierwszy rzut oka! Jak to wiarygodnie sprawdzić? Wykorzystaj wybrany miernik lakieru z naszej oferty. Za jego pomocą zmierzysz grubość lakieru i zweryfikujesz obietnice sprzedającego.

Co to jest miernik grubości lakieru?

Grubościomierz lakieru, zwany także miernikiem, to niewielkie narzędzie, które służy, jak się zapewne domyślasz, do pomiaru grubości warstwy lakieru. Czujniki lakieru są szczególnie przydatne właśnie przed zakupem używanego samochodu, aby zbadać jego stan blacharski. Urządzenie niezbędne jest do weryfikacji zapewnień sprzedawcy auta, jeśli chodzi o wypadki, wgniecenia czy zarysowania parkingowe.

Miernik lakieru – sposób działania

Mierniki grubości lakieru działają na kilka sposobów w zależności od modelu. Czujnik lakieru sprawdza grubość powłoki lakierniczej na metalowym podłożu, zatem oblicza odległość między sondą, a samą blachą. Dzieje się to za sprawą indukcji magnetycznej albo metody prądów wirowych.

Lakier to nie jedyna rzecz nakładana na blachę – czy czujnik grubości lakieru mierzy również szpachlę lub inną powłokę? Tak! Miernik lakieru samochodowego nieinwazyjnie sprawdzi szerokość wszystkich niemetalicznych warstw (takich jak masa szpachlowa) w danym miejscu na karoserii. Urządzenie podaje wynik w μm, czyli mikrometrach.

Mierniki grubości lakieru – dostępne rodzaje

Typy mierników, które prezentujemy w tej kategorii, dzielą się głównie ze względu na budowę sondy. Konstrukcja pociąga za sobą jednak również m.in. dokładność pomiaru czy możliwość pomiaru na krzywiznach.

  • Sonda płaska – miernik grubości lakieru z sondą płaską to najtańsze i najbardziej podstawowe tego rodzaju narzędzie, rozdzielczość pomiaru może nie być więc najdokładniejsza. Chcąc wykonać pomiar, trzeba przyłożyć element do badanej powierzchni.
  • Sonda dociskowa – element taki posiada czujnik, który po kontakcie z lakierem wciska się w obudowę miernika. Pomiar wymaga więc solidnego dociskania sondy do lakieru.
  • Sonda kulista – narzędzie wyposażone w sondę kulkową jest najbardziej precyzyjnym miernikiem. Zapewnia dokładne wyniki zarówno na powierzchniach płaskich, wypukłych, jak i wklęsłych. Taki sprzęt to profesjonalny miernik grubości lakieru, który służy często specjalistom od oceny stanu karoserii.

Miernik z wbudowaną sondą a miernik lakieru na przewodzie

Rodzaje mierników nie dzielą się wyłącznie ze względu na czułość sondy, ale również budowę urządzenia. Na rynku można spotkać urządzenia jednoczęściowe, które w obudowie miernika mają wbudowaną sondę, albo takie, gdzie sonda na stałe zamontowana jest na przewodzie. Co wybrać? To zależy od Ciebie – mierniki z wbudowanymi sondami zajmują mniej miejsca podczas transportu czy przechowywania, a ponadto szybciej mierzą warstwę lakieru. Podczas użytkowania jej musisz się jednak niejednokrotnie nagimnastykować, aby sprawdzić odczyt na ekranie, a równomierny docisk nie zawsze można utrzymać.

Z drugiej strony miernik lakieru posiadający głowicę pomiarową zawieszoną na przewodzie doskonale sprawdza się do trudno dostępnych elementów karoserii i nie tylko (np. w nadkolach czy komorze silnika). Podczas pomiaru trzeba w jednej ręce trzymać miernik lakieru, a w drugiej – sondę pomiarową. Wówczas drżenie dłoni nie wpłynie na odczyt.

Naprawy blacharsko-lakiernicze a grubość lakieru

Aby wiedzieć, jak prawidłowo wykorzystać miernik do lakieru samochodowego, musisz znać prawidłowy zakres pomiarowy. Zwykła grubość powłoki lakierniczej wynosi 70-180 μm. Cienka powłoka nie jest błędem, ponieważ wynik może różnić się w zależności od kraju produkcji pojazdu. Przykładowo w wielu krajach Azji lakier o grubości 100 μm to norma.

Oczywiście nie wszystkie panele są pomalowane jednolicie – różnice pomiędzy nimi nie powinny wynosić jednak powyżej 40 μm. Większe wahania sygnalizują kilka warstw lakieru lub szpachlę, zwłaszcza przy wyniku kilkuset μm. Dobrą wskazówką jest porównanie lewej strony do prawej i odwrotnie – części takie jak błotniki (a właściwie grubość ich powłok) szybko wykażą zamaskowane stłuczki.

Jak stosować czujniki lakieru?

Zakup pojazdu używanego koniecznie poprzedź pomiarem lakieru, ponieważ nigdy nie masz pewności co do przeszłości auta. Miernik grubości lakieru zastosuj na czystej karoserii po myciu „na dwa wiadra”, aby uzyskać najbardziej precyzyjny wynik (zwłaszcza w przypadku podstawowych modeli sond). Niektórzy specjaliści zalecają nawet przeprowadzenie dekontaminacji lakieru przy pomocy specjalnych glinek.

Jeśli Twój tester lakieru nie ma opcji pamięci pomiarów, wyposaż się w czystą kartkę i długopis, na których zapiszesz wyniki. Teraz, kiedy już znasz prawidłową grubość jednej warstwy lakieru, szybko porównasz swoje pomiary.

  1. Niezależnie od rodzaju sprzętu, miernik grubości lakieru stosuje się przez stabilne trzymanie urządzenia prostopadle przy karoserii. Warto zacząć pomiar od dachu, ponieważ jest stosunkowo mało narażony na uszkodzenia, przez co rzadko się go ponownie lakieruje.
  2. Sprawdź wynik z kilku (a nawet kilkunastu) miejsc jednocześnie. Wprawieni lakiernicy doskonale umieją ukryć uszkodzenia powłok, co trzeba również mieć na uwadze. Możesz zapisać kilka wyników i wyciągnąć z nich uśredniony wynik.
  3. Porównuj wyniki kolejno z prawej i lewej strony: błotniki przednie, drzwi przednie i tylne oraz błotniki tylne.
  4. Pamiętaj o sprawdzeniu stanu blachy na klapie bagażnika i masce, a także we wnętrzu pojazdu na progach oraz słupkach.

Miernik grubości lakieru – funkcje dodatkowe

Dobre mierniki grubości lakieru to zaawansowane urządzenia z kilkoma dodatkowymi, przydatnymi funkcjami. Jeśli szukasz profesjonalnego sprzętu do warsztatu, warto zapoznać się z przykładowymi opcjami. Przykładowo, czujnik lakieru z wyższej półki powinien umożliwiać pracę nie tylko na blachach stalowych i stali ocynkowanej, ale również na blasze aluminiowej. Oprócz tego sprawdź również jego dokładność – zakres pomiarowy w podstawowych sprzętach może odchylać się o ok. 10 μm. Lepszy rodzaj mierników pozwala osiągnąć dokładność do 1 μm.

Mierniki do lakieru samochodowego są często wyposażone także w dodatkowe funkcje.

  • Asystent pomiaru – wyciąganie wniosków z badania stanu blachy jest o wiele łatwiejsze z pomocą diody LED. Urządzenie samodzielnie analizuje odległość od powierzchni metalu i sygnalizuje prawidłową warstwę lakieru, podwójną jego warstwę albo zastosowanie szpachli.
  • Pamięć pomiarów – dzięki zapisowi danych z kilku poprzednich pomiarów, znacznie szybciej porównasz grubości warstwy lakieru na dachu, zderzakach czy drzwiach.
  • Możliwość pracy w każdych warunkach – niektóre narzędzia pracują poprawnie tylko w określonym zakresie temperatur, co zawsze warto sprawdzić przed zakupem.

Inne przydatne rozwiązania dla najbardziej wymagających użytkowników to także sygnalizacja dźwiękowa o stanie blacharki, duży ekran, podświetlenie, wbudowana latarka czy funkcja HOLD (zamrożenie stanu pomiaru na ekranie).

Miernik lakieru Prodig-Tech

Precyzyjny pomiar uzyskasz dzięki wykorzystaniu kultowych już urządzeń marki Prodig-Tech. Jej produkty od wielu lat znane są polskim kierowcom, dlatego umieściliśmy je w tej kategorii. Każdy miernik grubości lakieru (GL-1 lub inny model) od tego producenta skonstruowano z troską o najdrobniejszy detal, nic więc dziwnego, że sprzęt cieszy się taką popularnością.

Aby zakres pomiaru był prawidłowy, w przypadku niektórych modeli przed rozpoczęciem badania należy przeprowadzić kalibrację narzędzia za pomocą płytki. Miernik grubości lakieru będzie działał poprawnie, jeśli ekran wskazuje wartość oznaczoną na płytce, np. 200 μm. Szczegółowe instrukcje kalibracji oraz specjalną płytkę znajdziesz dołączone do niektórych mierników z Zadbanej Bryki.